Menu

Drie dingen die je foodtruck kunnen maken of breken

Geplaatst op 15-08-2019 door Redactie

Foodtrucks schieten als paddenstoelen uit de grond. De één is direct enorm populair, de ander heeft het zwaarder. Wat het verschil maakt tussen een succesvolle foodtruck en een foodtruck die het simpelweg niet redt, is niet altijd duidelijk. Maar, we weten wél wat belangrijke factoren zijn voor succes. Wil jij een foodtruck beginnen? Vergroot dan jouw scoorkans met een goed businessplan, een smakelijk menu en een geweldige service.

  • Een goed businessplan

    Jouw foodtruck valt of staat met een goed businessplan. Allereerst omdat het ervoor zorgt dat je goed nadenkt over je plannen en de keuzes die je maakt. Op welke doelgroep ga je je bijvoorbeeld richten en wat ga je serveren? Een goed businessplan zorgt voor duidelijkheid en focus. Tijdens het schrijven van een businessplan wordt bovendien duidelijk wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een foodtruck en op welke vlakken je extra kennis nodig hebt. Heb je bijvoorbeeld niets met social media? Dan kun je daar misschien beter iemand voor inhuren. Daarnaast maak je bij het schrijven van een businessplan inschattingen van je kosten, omzet en winst. Door je plannen alvast door te rekenen, verklein je je risico en weet je beter welke middelen je nodig hebt. Een goed businessplan maakt je hierdoor ook aantrekkelijker voor banken en investeerders.

    Een goed businessplan
  • Een smakelijk menu

    De naam zegt het al: in een foodtruck draait het om food, om eten. Is je eten niet lekker, dan blijft het voor jouw gasten bij een eenmalig bezoek. Om maar niet te spreken over wat slechte reviews voor gevolgen kunnen hebben voor je foodtruck… Kortom: een smakelijk menu is essentieel voor succes. Goede gerechten dus, maar ook: niet te veel gerechten. Een grotere menukaart is in de foodtruckbusiness zeker niet altijd beter. Het kan zorgen voor keuzestress en zelfs de reden zijn dat mensen toch kiezen voor een maaltijd bij je concurrent. Wisselen van menu of binnen je menu kan wel. Zo kun je bijvoorbeeld gerechten serveren die passen bij het seizoen of een wekelijkse special in het leven roepen.

  • Een geweldige service

    De derde factor en een hele belangrijke: een geweldige service. Als je je gasten niet goed behandelt, laten ze je foodtruck de volgende keer hoogstwaarschijnlijk links liggen, hoe lekker het eten ook is. En ook in dit geval kunnen negatieve recensies ervoor zorgen dat mensen een andere plek kiezen om te eten. Het is bovendien belangrijk dat je gasten jou waarderen. Zonder hen geen foodtruck! Doe daarom meer dan alleen de bestelling opnemen, afrekenen en het eten serveren. Maak een praatje, schenk een glimlach of zorg voor een extraatje, afgestemd op jouw doelgroep. Maak het leuk voor mensen om jouw foodtruck te bezoeken. Een topservice vindt bovendien niet alleen plaats bij je foodtruck, maar ook online. Op social media bijvoorbeeld. Naast zelf berichten plaatsen, is het ook belangrijk om op bijvoorbeeld Instagram of Facebook op vragen of berichten van gasten te reageren. Zo bouw je een band op met je gasten en vergroot je de kans op een volgend bezoek!

« Vorige
Bericht 71 van 208
Volgende »