Menu

Zo behandel je jouw klant als koning

Geplaatst op 22-03-2019 door Redactie

‘De klant is koning.’ Niet zomaar oud-Hollandse tegeltjeswijsheid, maar dé gouden regel in de horeca. De regel weerspiegelt hoe belangrijk je klanten zijn, want zonder hen is er geen omzet. Houd ze dus te vriend. Sterker nog: hoe beter jij als foodtruckondernemer met jouw klanten omgaat, hoe sterker jij bouwt aan jouw merk. Tijd om jezelf een spiegel voor te houden: hoe koninklijk behandel jij jouw clientèle? Pas de simpele trucjes in deze blog toe en tover ‘gewone klanten’ om tot loyale ambassadeurs!

  • Iedereen is uniek

    Het klinkt misschien heel logisch, maar het is echt zo: iedereen is uniek. Je kunt dus ook niet zomaar iedereen op dezelfde manier benaderen. Een oudere heer spreek je anders aan dan een hip grietje van zestien. En dat is ook heel goed. Pas je communicatie zoveel mogelijk aan op je doelgroep; op die manier voelt je klant zich gezien en serieus genomen.

    Iedereen is uniek
  • Zet je klant centraal

    Wat maakt iemand uniek? Dat weet je vooraf natuurlijk niet. Maar je kunt er wél gewoon achter komen. Vraag gewoon eens aan je klanten hoe het met ze gaat, of hoe hun dag is. Zet altijd je klant centraal. Zo laat je blijken dat je energie en aandacht in ze steekt. Op het moment dat een klant zich speciaal voelt bij jou, komen ze sneller terug. Iedereen vindt het fijn om zich speciaal te voelen, met aandacht behandeld te worden. Geef je klanten ook de ruimte om vragen aan jou te stellen. Zo kom je over als relaxte ondernemer in plaats van een opdringerige verkoper. Voor jou als foodtruckondernemer levert dit alles bovendien de mooiste gesprekken op. En misschien wel heel waardevolle feedback over of ideeën voor je bedrijfje. Win-win dus!

  • Simpele trucjes

    Er zijn op het gebied van communicatie een aantal handigheden die je kunt toepassen. De makkelijkste, maar ook de belangrijkste: lachen! Het ultieme non-verbale communicatiemiddel. Als jij enthousiast en vrolijk bent, werkt dat heel aanstekelijk. Wat ook goed werkt: gratis goodies! Hoeft heus niets groots te zijn. Gratis saus tappen. Een extra topping. Een sticker of kaartje. Iets wat je klant een goed gevoel geeft, of hem herinnert aan zijn ervaring met jouw foodtruck.

  • Stay in touch

    Merk je dat een klant enthousiast is over jouw product en jouw business? Probeer dan een manier te vinden om met ‘m in contact te blijven. Vraag of hij je blog of social media wil volgen. Schroom ook niet om naar een e-mailadres te vragen, want zo breid je je klantenbestand uit. Handig als je bijvoorbeeld nieuwsbrieven verstuurt.

  • Verontschuldigen hoort er ook bij

    Het zal ongetwijfeld al eens zijn voorgekomen; je hebt een vergissing gemaakt. Je hebt een verkeerd gerecht gemaakt of iemand over het hoofd gezien bij het aannemen van een bestelling. Het is bij dit soort situaties belangrijk dat je je oprecht verontschuldigt. Clichés hebben voor de meeste mensen weinig betekenis, geef vooral toe wat je fout hebt gedaan en dat je ervan wilt leren. Maak een vergissing niet groter dan hij is, maar onderschat de impact ook niet. Desnoods kom je over de brug met een goedmaker. Als je klant uiteindelijk maar met een goed gevoel bij je weggaat.

« Vorige
Bericht 92 van 208
Volgende »