Menu

HOE SCHRIJF IK EEN BUSINESS PLAN VOOR MIJN FOODTRUCK DEEL I

Geplaatst op 01-10-2017 door Redactie

“ If you fail to plan, your plan will fail.” Het starten van een de foodtruck business komt meestal voort uit een grote passie voor het horeca vak. Met een enorme gedrevenheid en enthousiasme is het bedenken om te starten snel gebeurd. Maar hoe schrijf je een goed doordacht business plan? We nemen je graag mee in een serie artikelen over het neerzetten van jouw plan waarmee je de markt kunt veroveren!Vandaag in deel I nemen we je mee in het eerste deel; “The two pager”

Begin met een samenvatting van - twee pagina's, maximaal drie. Denk bij het schrijven van de samenvatting dat deze interessant is om te lezen voor bijvoorbeeld investeerders, financierders eneventuele toekomstige partners/leveranciers.Doel van de samenvatting zou moeten zijn dat je kunt aantonen dat jouw concept veel meer is dan alleen een idee;Hoe meer je kunt aantonen dat dit veel meer is dan een idee hoe makkelijker het is om investeerders te vinden.

  • Jouw Droom, jouw Foodtruck

    Beschrijf in een paar zinnen waarom jij deze foodtruck start, wat jij ermee wilt bereiken. Een inspirerende man over de essentie van je business is Simon Sinek. Hij pleit ervoor dat iedere business zou moeten starten met “The why.” https://startwithwhy.com/find-your-why?ref=home.

    Jouw Droom, jouw Foodtruck
  • Persoonlijke Markt Propositie

    Nadat je duidelijk gemaakt hebt wat de achterliggende gedachte is van de foodtruck (the ‘Why’), wordt het belangrijk aan te geven “Hoe jij deze droom wilt realiseren. Wat is jouw unieke verkoop propositie? Waarom zouden mensen van jouw kopen? Hoe is het gedifferentieerd? Is het sneller, goedkoper of biedt het een betere ervaring en nog belangrijker hoe belangrijk jij als persoon bent om deze droom te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan de bekende 4 P’s bij jouw propositie beschrijving: Prijs, Product, Plaats en Promotie.

    Marktbeschrijving
    Laat nadat je hebt beschreven hoe jij de markt gaat veroveren ook zien dat jij snapt hoe de markt in elkaar steekt. Zoek de beschikbare marktinformatie op en geef in de samenvatting weer wat de essentie is die voor jouw foodtruck belangrijk is in de markt.Beschrijf kort:
    Trends die je waarneemt en waar je dit op baseert.Door gesprekken met je (toekomstige) concollega's,informatie van internet,gepubliceerde onderzoeken.

    Concurerrentie-analyse:
    Waar bevinden jouw concurrenten zich? landelijk/regionaal in deze? Of vat je informatie samen via een korte SWOT-analyse. Beschrijf waar jouw sterktes en zwaktes gaan liggen (dus gericht op jouw onderneming)en waar je kansen en bedreigingen ziet (dus marktinformatie)

    Persoonlijke Markt Propositie
  • Duurzaamheid en het Financieringsmodel

    Naast financiële drijfveren, zie maatschappelijk verantwoord ondernemen minstens zo belangrijk geworden. Hoe ga jij om met het aspect duurzaamheid (leveranciers, foodtruck, recyclen etc?) Houd het kort, maar laat zien dat je er wel mee bezig bent.

    Nadat je de lezer hebt geboeid met jouw plan, is het essentieel om je goed voor te bereiden op dit laatste en wellicht allermoeilijkste stuk: Hoe ga je concreet maken hoe je geld gaat verdienen? Als je al veel ervaring hebt in de branche, zal dit wellicht makkelijker zijn dan als je volledig nieuw bent. We informeren je in onze serie over het schrijven van het ideale business plan graag verder hierover.

  • Inspiratie nodig?

    Wil je voordat je begint met schrijven alvast wat inspiratie opdoen over het starten van je business?
    Lees dan onze volgende artikelen:
    Tips voor de startende Foodtruck ondernemers
    Wat is het geheim van een goed draaiende Foodtruck?
    4 gouden tips voor foodtruckers
    Creatieve Foodtrucknamen op een rijtje

    Inspiratie nodig?
Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 154 van 208
Volgende »