Menu

Marketingfact: Foodtruck (lov)ers opgelet! Size does matter...

Geplaatst op 12-09-2017 door Redactie

Een interessant weetje voor zowel foodtruckers als foodtruck-lovers. Een studie van het Cornell Food & Brand Lab heeft uitgewezen hoe consumenten reageren op de verschillende maatlabels van dezelfde hoeveelheid eten.

Uit de studie bleek dat mensen in de eerste plaats alleen maatlabels gebruiken om te bepalen hoeveel eten een “medium portie” is en dat zij hun inname vervolgens daaraan aanpassen. Uit deze studie blijkt dat mensen niet alleen bereid zijn meer te betalen voor een portie dat groter klinkt, maar ook dat ze meer van een “groot” portie zullen eten als ze denken dat het een “normale” portie is.

Benieuwd hoe dit nou in elkaar zit? Wij leggen hieronder haarfijn uit hoe deze onderzoekers tot deze conclusie kwamen.

  • Eetlust totaal anders bij een andere naam, maar zelfde hoeveelheid

    De onderzoekers dienden twee verschillende porties van lunchartikelen op, zoals spaghetti: 1 kopje (klein) of 2 kopjes (groot). De twist zat 'min de etikettering.

    Regular = 2 kopjes
    Voor sommige deelnemers werden de kleine en grote porties aangeduid als "Half-Size" en "Regular". Het grote kopje was hier dus de norm.

    Regular = 1 kopje
    Voor de anderen werden echter dezelfde porties aangeduid als "Regular" en "Double-Size".Het kleinere kopje was nu de norm.

    Deze verschillende concepten van "Regular" porties maakten het verschil in hoeveel mensen zouden uitgeven en vervolgens eten.Bij het serveren van dezelfde grote porties spaghetti, aten demensen veel meerals het label "Regular" was dan bij het label "Double-Size". Als het label “Double-Size” was,lieten de mensen 10 keer zoveel voedsel op hun borden staan.

    Eetlust totaal anders bij een andere naam, maar zelfde hoeveelheid
  • Prijsbereidheid hangt af van het label en niet daadwerkelijke inhoud

    Om te onderzoeken hoe de naam van de portieinvloed heeft op hoeveel klant zal betalen, hadden de onderzoekers een veilingachtige opstelling gecreëerd waardoor mensen op ieder portie een bod konden plaatsen.Wanneer het portie "Half-Size" werd aangeduid, waren de deelnemers bereid om slechts de helft te betalen van het bedrag dan als hetzelfde portie werd aangeduid als "Regular".

    Prijsbereidheid hangt af van het label en niet daadwerkelijke inhoud
  • Foodtruck-lovers & Foodtruckers.... Size does matter!

    Maatlabels hebben dus enorme impact opzowel prijs als eetgedrag. Deze studie geeft weer hoe dit zijn weerslag heeft op het koopgedrag van consumenten.

    Wat wij hiervan hebben opgestoken?

    • Foodtruck-lovers; Denk goed na over hoeveel trek je écht hebt bij een foodtruck.
    • Foodtruckers: Interessant om eens op basis van bovenstaandete kijken naar hoe jij zelf, maar ook je concurrentenmaatlabelshebben bepaald.

Archief
Deel dit artikel

Gastbloggen?

We zijn altijd op zoek naar enthousiaste schrijvers voor ons platform. Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Contact opnemen
« Vorige
Bericht 156 van 210
Volgende »